Ja, blind och blind kanske man inte ska säga direkt..
Men som många av er säkert inte vet, några vet om det sen tidigare är att Molnia inte ser ordentligt i mörkret. Hon ser i mörker men inte lika skarpt som en "vanlig" häst gör.
Vilket kan leda till många missförstånd, där hon kan bli osäker på vad hon ska göra och om hon verkligen vågar gå dit jag vill eftersom hon inte ser till 100 % vart hon sätter sina fötter. Där gäller det som ryttare att vara lugn men bestämd och säker på att det verkligen går att gå där så jag visar för henne att hon kan lita på mig att det inte är farligt att gå fram där. 
 
När det börjar mörkna endel så är det inte alltid man tänker på det när man sitter och rider, hon hoppar till för någonting eller gör något som hon inte brukar, man blir arg och frustrerad när hon inte går fram ordentligt. Vilket oftast leder till att hon blir frustrerad och inte vet vart hon ska göra och istället börjar backa när man sim ryttare då ger två signaler. När hon går framåt så hoppar hon oftast fram och vill gå fort fram till hästen framför henne, och där lägger man i bromsen för att hon inte ska springa iväg. Alltså ger man dubbla signaler, vilket är rätt förståligt om hästen då blir frustrerad och stannar/backar iställlet. 
Som ryttare gör man eller iaf jag oftast felet att jag blir arg på henne och bara driver på henne och spänner mig, istället för att där slappna av, länga en aning på tygeln och låta henne slappna av och känna att det inte är något farligt eller någonting att stressa upp sig för. 
Annars är det precis som att rida vilken häst som helst, bara att hon/dom kan vara lite mer vakna och försöka se sig omkring och reagera på minsta lilla när det är mörkt ute. 
 
Är det någon utav er läsare som har en häst som häller inte ser så bra i mörker?
 
/Sanna