Tränar ju utöver ridningen också! Styrketräningen och stabeliseringen i rygg, bål och höft har verkligen gjort resultat märkte jag! Har fått en helt annan sits i ridningen, samt att jag har fått en betydligt bättre hållning över lag. Eftersom jag har tidigare haft problem med ryggen (har det än) och inte har kunnat rida ett helt pass förut utan att jag ramlat ihop när jag kommit hem av smärta eller varit tvungen att avbryta en lektion för att ryggen inte klarar mera. Men sedan jag började träna och fick hjälp på hur jag skulle träna för just detta och för att stärka t.ex. ryggen så märkst det nu, känner knappt av någonting i ryggen längre. Bara vissa gånger, nu orkar jag sitta rakt i ryggen genom. Och kan oftast rida ett helt pass utan att behöva avbryta och ta en paus. Känns sjukt bra! 
Så har ni jobbigt med detta med, då tipsar jag absolut om att börja träna ryggen, bål, och höften. 
Den som jag kört mest är att jag har en pilatesboll med benen på, ligger på rygg och sedan lyfter upp rumpan och höften mot golvet. Det kör jag 10 x 3 varje dag! 
 
Detta är ju något som man alltid kommer att ha nytta av i ridningen, att ha en stark bål och rygg är ju alltid bra!
 
/Sanna
 
Denna fast med en boll under benen istället för lite mera träning och motstånd, tränar balans på köpet också eftersom att bollen rör sig ;)
 
Denna har jag också kört endel, "hunden" kallas den för. Man har som på bilden en pilatesboll under magen, lyfter vänster arm + höger ben och tvärt om.