Dressyr eller hoppning? :o
 
Dressyr
 
Börjar med att skritta fram minst 4 varv på helt lång tygel. Två i vänster och två i höger. Därefter så kortar jag upp tyglarna lite granna så jag får kontakt med munnen på hästen. Börjar lägga volter, serpentiner, och checkar så att hästen lyssnar på vikten. Gör den det så går jag över till att göra lite fram och bakdelsvändningar, samt lite skänkelvikningar och andra lösgörande saker som jag kommer på under tiden.
När allt känns okej, och hästen lyssnar på halter, osv så tar jag upp henne i trav, låter den trava på i sitt egna tempo ett varv, innan jag sedan tar upp kontrollen och kortar upp traven ordentligt så den travar i det tempo som jag ber hästen om. Kollar så att gas och broms funkar även här, lägger volter, och serpentiner osv i båda varven.
Sen skrittar jag hästen något varv, innan jag tar upp den i trav igen. Mycket volter, byter varv, volter, serpentiner, avsaktiningar, igångsättningar. Känns allt bra och hästen är med mig och känns fin så tar jag lite galopp, ser till att ha hästen lugn så det inte bara går fortare och fortare utan att jag håller en ganska så lugn och harmonisk galopp. Galopperar oftast på volt här, Men självklart tar jag något varv på rakt spår också. Känns allt bra så saktar jag av och byter varv och galopperar lite i andra varvet och kollar av samma sak. När allt känns bra saktar jag av och jobbar lite i trav i något varv så hästen får coola ner lite, innan jag saktar av och skrittar av hästen på lång tygel igen. Avskrittningarna är varierande, oftast skrittar jag/vi ut en sväng så dom får komma ut lite och inte bara skritta runt på banan. Ser till att hästen skrittar av soppas mycket att hon har en lugn andning och inte flåsar.
 
Hoppning

Där kör jag på samma uppvärmning som i dressyren om jag hoppar på banan. När jag värmt upp och har travat fram hästen ordentligt så rider jag an på ett litet hinder några gånger åt varje håll. Innan jag höjer upp och tar det igen några gånger åt varje håll. Sen tar jag det i galopp om allt känns bra, om det inte är travhoppning vi över på såklart. Ser till att den lyssnar på mig och inte sticker emot hindret, gör den det så lägger jag volter och börjar om i ett lugnare tempo som hästen lyssnar på mig. Brukar inte hoppa så jätte länge, utan blir kanske i 30 -40 min. Om jag inte hopptränar för Marianne. Då håller vi på tills allt känns bra! Det gör jag i vanliga fall också men där har jag mer en "tidsplan" och får oftast slut på ideer haha.
När jag är färdig här med så skrittar jag oftast ut en sväng, om jag inte stannar kvar på banan och skrittar av hästen då förståss.