Hur länge har du ridit? 
Jag har ridet sen jag var liten, men jag började inte på ridskolan förens jag fyllde 7. Så sen jag var 7 var det väl jag började rida. Och fyller 17 idag, så idag har jag ridet i 10 år ;)
 
Kan du berätta lite om din ridhistoria?
Det började med att min minsta stora syster höll på mycket med hästar, sen endag följde jag och en kompis med min syster och en kompis till henne ut och red. Tyckte det var roligt, jag var väl då ca. 6 år kanske? Red i alla gångarter helt själv, var super stolt med cykelbyxor och t-shirt och världens flin haha! Sen trillade jag av rakt på en sten. Blev jätte sur på hästen och cyklade hem och grinade som tusan haha. Tyckte sen den dagen att hästar och ridning var super tråkigt. Men sen när jag var 7, eller strax skulle fylla 7 så började en kompis till mig att tjata om att jag skulle börja rida på ridskola med henne. Jag tvärvägrade till en början. Men efter väldigt lång övertalan fick hon med mig och jag provade. Men på ett villkor. Att jag fick den hästen jag ville ha, och det var en som hette Victor haha. Konstigt nog fick jag den ponnyn, och jag var helt kär. Sen den dagen ville jag alltid fortsätta och hålla på med hästar. 
Sen har det svackat till och från, velat sluta ett flertal gånger, tagit pauser i två veckor. Sen har jag varit där i stallet igen hehe ;)
 
En ras du gillar extra mycket? 
Har ingen speciell "favorit" ras, men Nordsvenskar är allt mysiga dom ;) Likaså travare. Gillar dom flesta faktiskt. Alla är unika på sina egna sätt!

Vad föredrar du, pelham, tränsbett eller pessoa?
Tränsbett helt klart! Dels är det mildast för hästen, och då slipper man stoppa upp en massa skarpa bett i hästens mun. Det är ju trotts allt inte tyglarna man rider med, eller? ;) Sen om hästen behöver ha ett starkare bett av olika skäl så har jag absolut ingenting emot det, då det kan vara till stor hjälp för hästen att gå på skarpare om man inte har 100 koll på hästen och inte vill sitta och dra och slita i hästen. Ah ni förstår, blev lite rörigt hehe!

Vilka "stora" bloggar läser du? 
Dressyrmupparna, Ponnysanning

När startade du bloggen och varför?
Samma anledning som Johanna :) Alltså för att kunna se hästarna´s utveckling, samt våra och för att det är kul att ha någonting att skriva om och informera andra. Sen är det alltid extra kul när man får respons från er läsare, och peppande kommentarer. NI ÄR UNDERBARA ♥
 
Favorithästras? 
Har ingen direkt favorithästras, alla raser har sin egna lilla charm ;) Med nordsvenskar och travare har jag alltid varit lite extra svag för.

Har du några intressen utanför "hästeriet?" 
Fotboll, bugg, kompisar, festa, skolan, laga mat / baka, träna!

Favoritblogg? 
Våran såklart ;) hahah ne skoja bara med er. Har faktiskt ingen direkt favoritblogg, alla jag läser är speciella på sitt egna sätt så faviriserar inte någon :)

När fick du din första häst?
Aldrig haft egen, egen häst. Men min syster skaffade en (utav många) hästar under 2006, som jag var med och hjälpte till mycket med som jag dels hade som min egna häst ett litet tag och då och då :)
 
Är det ett helt stall som driver denna blogg? 
Ja, eller det är ju jag och Johanna. Ska hela stallet som driver den så måste Claes och Marianne vara med hehe om det ska vara fulländat som "hela stallet" ;)
 
Vad är ditt mål inom ridningen? 

Att utvecklas som ryttare, utveckla Molnia, komma ut på tävlingar med Molnia i både hoppning och dressyr. 

Högsta dröm?
Just nu är det faktiskt att få Molnia stark och bärig i galoppen, och ha roligt med min älskade häst ♥
För min egna del är det att försöka få må bra och komma tillbaka till den person jag en gång varit!
 
vad är det för raser på alla era hästar?
Vi har somsagt, Två Knabstrupper, Två Islanshästar, och en knubbig liten fjording som vårat lilla charmtroll ;)
 
Varför rider du? 
Jag rider därför att det får mig att må bra. Jag älskar att vara runt omkring dom fantastiska djuren, känslan när allt går som man ska och hästen verkligen vill sammarbeta och allt bara flyter på. Känner en viss frihet från allting och kan koppla av. Hästarna och ridningen får mig framför allt att må bra, jag är lycklig när jag rider och är inärheten utav hästarna. Mår dom bra, mår jag bra!

Vad är ditt mål med både hästarna och dig själv som ryttare? 
Att starta dressyr samt hopptävling med Iaf Molnia under detta året, ha roligt tillsammans med hästarna. Utveckla Molnias galopp (stärka) Så vi kan få ihop den fina och samlade galoppen i form utan problem sedan. 
Som ryttare är det att utveckla mig sjäkv som ryttare, få en betydligt bättre blick, stadigare hand och bättre balans haha. 

Ska ni börja tävla snart? 
Jajjamen, tanken och målet är att komma ut nu i vår på någon liten clearound och pay and ride. Men vi tänker inte stressa fram någonting, så vi får se vad tiden utvisar. Men träning ger färdighet. Så förhoppningsvis ser ni oss på tävlingsbanorna redan i vår :)

Säg något som är speciellt med varje häst, hur den är och hur den utvecklas och vad som är bäst för just att dom ska lära sig?
Oj oj, nu blir det svårt. Börjar väl med Molnia. Hon är speciell på det sättet att hon alltid försöker göra rätt även när det blir lite fel. Hon är roligt och posetiv till att lära, och gillar att lära sig nya saker och är nyfiken och framåt. Hon är rolig att jobba med, både på ryggen och på marken.
Storm, han är arbetsvillig på hans villkor hehe. Ne, men han är en busig lite häst som gillar att lära sig nya saker, är posetiv till arbete och vill göra rätt även om det blir jobbigt. Han är rolig att arbeta med eftersom han alltid är så glad, framåt och posetiv till allting. Stallets egna lilla charmtroll.
Namarrkun, är en väldigt speciell häst att rida. Hon (tycker jag) är rätt så svår att rida ihop ordentligt, då hon kräver sin ryttare, men när man väl rider rätt och får in dom små bakbenen så är hon en underbar häst och den känslan man får av henne är helt otrolig. Hon är arbetsvillig, framåt, posetiv, nyfiken och älskar att arbeta. Hon försöker och vill göra rätt hela tiden. 
Röskva, haha jadu. Hon är nog stallets egna maskott. Så underbart snäll, snällare häst får man verkligen leta efter väldigt länge. Hon vill alltid göra rätt, vara tillags och skulle inte göra en fluga förnär. Lugn och stabil, vem som helst kan rida henne, då hon inte gör så mycket mer än vad ryttaren kräver. En nyfiken liten filur som gillar att komma ut på härliga skogsturer. 
Sist men inte... okej faktiskt minst också har vi lilla Dimma. Ja, en mycket speciell häst som har tagit mitt hjärta med storm, hon är så känslosam, nyfiken till hundra, ska alltid vara där man är, vill lära sig och är relatift lätt lärd om man gör det på ett sätt som hon förstår. Älskar att komma ut i skogen och härja, men mest av allt älskar hon nog godis haha. Hon är posetiv och väldigt nyfiken som sagt, men också väldigt rädd, eller försiktigt är ett bättre ord utav sig. 
Ja alltså, alla hästarna på stallet har sina egna speciella saker. Alla är lika underbara på sina egna sätt och ja älskar dom lika mycket allihopa ♥

Rider ni in dom hästarna eller?
Nej, rider in dom gör vi inte. Men vi vidarutbildar dom från det stadiet som dom var i från början sen jag började rida där och sen Johanna även började här. Grundutbildningen har Marianne, Claes och deras döttrar, Kristin och Anna skött. Vi sköter bara fortsättningen av utbildningen med stor hjälp av Marianne!