Det finns många åsikter om att dopa sin häst. Alltså droga ner den för att den ska bli lugnare. Tycker inte det är något fel om man gör det via vetrinärer. Då är det något som vetrinären bestämmer. Men att droga ner sin häst för att den är för pigg tycker jag är helt fel, inte okej! Menar, om hästen är för pigg så kanske den behöver aktiveras mera eller så klarar du helt enkelt inte av den. Då kanske det är dags att sälja hästen om du inte klarar av den? Eller? :o 
 
Varför ska man behöva droga ner sin häst för att klara av att rida den? Tycker att man ska kunna rida alla hästar, även om dom är pigga/heta, och klarar du inte av just den hästen så fine, rid den inte då!? 
Liksom bara för att t.ex. Namie (namarrkun) är pigg så drogar vi ju inte ner henne för att jag ska klara av att rida henne? Aldrig. Antingen får jag rida henne ett tag så hon blir lugn och så jag lär mig rida henne också, eller så får jag skippa det? Menar att om man vet om att hästen är pigg och vet hur hästen fungerar så väljer man ju själv om man hoppar upp och rider den? 
 
Finns dom människor som droga sina hästar via maten, så hästen äter upp det och där med blir betydligt lugnare i hantering och ridning. Men varför? Varför ska man droga sin häst för att klara av den? :( Lär dig hantera den också, ta hjälp eller köp en ny häst!
 
Okej att dopa/droga ner sin häst för att få den lugnare, eller inte? Finns endel delade åsikter om detta. 
 
/Sanna