Varför ska man som allt tyvärr för många gör att stressa fram sitt resultat. Bara för att man vill att hästen SKA kunna göra si o så på 2 månader t.ex. man tränar och tränar och tränar, men ändå så ser man inte reslutatet. Varför ska man stressa fram allting så mycket? Varför inte bara träna och utvecklas i den takt som är behaglig och där hästen lär sig bäst? Istället för att stressa fram hästen på att den måste kunna hoppa 1.10 inom två veckor, bara för att någon du såg på internett hade hoppat så högt.
 
Istället för att bara stressa fram och mera tvinga hästen att hoppa så högt som den kanske aldrig gjort tidigare, än att träna och ta de i den takten som krävs? 
 
Det har tagit närmare 3 år för mig och Molnia att komma upp på 90 cm. Men vi har då verkligen inte stressat. Vi har tagit det i våran takt och det som har kännits bra. Jag vill kunna lägga henne på ett hinder oavsett vad de är men det ska vara harmoniskt, följsamt och något som vi båda vill. Vi måste kunna lita på varandra om det överhuvudtaget ska gå. Där av att jag inte har stressat fram någonting. Vet att många tycker jag har stått kvar på ridskolenivå bara för att jag tränat på hinder som inte vart över 60-70 cm. Men jag vill ha en häst som inte stressar över hindren och en häst som tycker det är kul. 
 
Nu är det rätt kul att se att dom som verkligen inte trodde varken jag eller Molnia någonsin skulle komma över den höjden, det är kul att se deras reaktioner när dom har vetskapen om att vi är bättre än dom, att vi kommit någonstans påvägen utan att stressat fram någonting som dom har gjort ;)
 
/Sanna
 
Nu tar vi vilket hindret som helst, oavsett höjd utan problem ;) Så länge ryttaren litar på hästen och hästen på ryttaren, ryttaren har bestämt sig för att det går så hoppar hästen!