Hur länge jag skrittar fram min häst beror lite på vad jag ska göra. Men framskrittningen ligger nu mera på ca. 5-10 min. Bara för att hon ska få komma igång en aning och för att hennes kropp ska komma igång, och vara uppvärmd så att inte musklerna är kalla o stela. 
Förr så var jag väldigt slarvig med att skritta fram, skrittade ändast någon minut, men nu dom senaste åren så har jag blivet betydligt noggrannare med det, att hon ska få komma igång och att hästens muskelatur kommer igång ordentligt. 
 
Menar på att vi är ju inte så smidiga om vi ska ut och springa direkt på morgonen när vi kommer upp ur sängen. Men om vi istället får komma igång lite först så är det inga problem. Samma med hästar, om dom kommer direkt från stallet/hagen och sått still länge så är det något stela, men om dom då får skritta på en stund så kommer kroppen igång och det blir betydligt lättare för dom.
 
Samma gäller avskrittningen sen efter passet är slut. Skrittar av i 5-10 minuter beroende på vad jag har gjort. På helt lång tygel så hästen får en chans att varva ner i sin egna takt. 
 
/Sanna