Får jag presentera mig, jag heter travhäst
Innan jag föddes var min pappa allra bäst
Ägarna planerade mig noga och gärna
De kallade mig för morgondagens stjärna

Jag växte upp på sommarbetet med mamma
Mina fölvänner och jag sprang så det damma
Tiden gick och jag fick flytta
Lära mig stå på box och göra lite nytta

Vänja mig med sele vagn och bett
Kondition tränades och trava var lätt
Allt gick snabbt och smidigt
Så ägarna ville starta mig tidigt

Var en väldigt snäll häst utan ovanor
Fick resa runt och se många travbanor
Kusken smackade och min svett rann
Många gånger lönade det sig för vi vann

Ägaren lycklig, rik och nöjd
Allt var en väldans fröjd
Sen kom problemen jag fick ont i kroppen
Behövde vila men det blev droppen

Jag har kämpat och slitit för mina kära
Allt gick så snabbt och slutet är nära
Springer man inte är man en skam
Ingen vill ha mig för jag är ej lönsam

Jag är inte gammal avdankad och slut
Behöver bara i lugnet vila ut
Tänkt om jag fick önska en sista sak
Ett nytt liv hos någon i sakta mak

Vart tog värdet i mig vägen
Gjort mitt bästa i alla lägen
Minns när jag var pigg och snabb som pilen
Men det är ändå försent, hör nu slaktbilen….
 
 
/Sanna